اخبار اتاق مشترک

به مناسبت روز جهانی گردشگری

روز جهانی گردشگری
از سال ۱۹۸۰، سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد روز ۲۷ سپتامبر را به عنوان روز جهانی گردشگری جشن می‌گیرد.
یکی از دلایل گرامی داشت این روز، بالا بردن سطح آگاهی در مورد نقش گردشگری در جامعه جهانی و نشان دادن چگونگی تاثیر گردشگری بر ارزش‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در سراسر جهان است.
گردشگری برای رشد فراگیر
اما در سال ۲۰۲۱ همه‌گیری ویروس کرونا با تأثیر گسترده اجتماعی و اقتصادی همراه بوده و به اقتصادهای توسعه‌یافته و در حال توسعه آسیب وارد کرده و در این میان شغل های وابسته به صنعت گردشگری بیشترین زیان و صدمه را متحمل شده‌اند.
آغاز دوباره گردشگری به شروع بهبود و رشد کمک خواهد کرد و ضروری است همگان به شکلی گسترده و منصفانه از مزایای آن بهره‌مند شوند.
بنابراین سازمان جهانی گردشگری (UNWTO ) شعار «گردشگری برای رشد فراگیر» را به عنوان شعار روز جهانی گردشگری در سال ۲۰۲۱ انتخاب کرده است.
این فرصتی است تا فراتر از آمار گردشگری نگاه کنیم و تصدیق کنیم که در پشت هر  آمار و ارقامی، یک شخص قرار دارد.
سازمان جهانی گردشگری از کشورهای عضو خود و همچنین آژانس‌های خواهر سازمان ملل متحد، مشاغل و افراد مختلف دعوت کرده تا این قابلیت منحصر به فرد صنعت گردشگری را جشن بگیرند که بر اساس آن هیچ‌کس پس از شروع دوباره گردشگری  و نگاه به آینده، عقب نخواهد ماند.
بحران گردشگری در ایران
در ایران، بهار سال ۱۳۹۸ حدود ۶۶ درصد از خانواده های ایرانی به مسافرت رفتند و در مجموع ۱۰۲ میلیون سفر در این مدت انجام شده است طبق آمار گردشگران داخلی ایران در سه ماه بهار نزدیک به ۱۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در این بخش هزینه کردند که متاسفانه پس از شروع پاندمی کرونا، گردشگری ایران بیش از ۹۰ درصد از این درآمد را از دست داده است و تا پایان بهار ۹۹ گردشگری ایران زیان ۴۰ هزار میلیارد تومانی، ۱۳ هزار میلیارد تومان از گردشگری خارجی و ۲۷ هزار میلیارد تومان از گردشگری خارجی را متحمل شده است و حدود ۷ هزار میلیارد تومان نیز ضرر به اقامتگاه‌ها و هتل های ایران و موجب بیکاری بیش از ۸۰ هزار نفر تا پایان خرداد سال ۱۳۹۹ شده است و حدود ۴ هزار میلیارد تومان خسارت به صنعت هواپیمایی کشور تا پایان خرداد از حدود ۲ هزار میلیارد تومان ضرر به شرکت‌های مسافرتی و بیکاری بیش از ۵ هزار نفر از جمله ضررهای اقتصادی ناشی از کرونا در ایران بوده است.
امید به آینده گردشگری
نباید فراموش کرد که بحران گردشگری در سال‌های ۱۹۵۰  و ۲۰۰۹ نیز بوجود آمده بود که برطرف شد و بحران کنونی نیز حتما از بین می رود و امید است پس از واکسیناسیون و یا مهار این بیماری، گردشگری دوباره به دوره اوجش بر گردد و بر اساس پیش بینی‌های جهانی پس از پایان این دوره با رشد انفجاری گردشگری مواجه خواهیم شد و ایران نیز می‌تواند در صورت برنامه ریزی‌ مناسب توسط دولت و بخش خصوصی جز ۱۰ مقصد نخست گردشگری در دنیا باشد.

سید محمد میرانی
عضو هیئت مديره و رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران و قطر

نوشته های مرتبط

نشست مشترک اتاق بازرگانی ایران و قطر و دفتر رایزن بازرگانی سفارت قطر در تهران برگزار شد

webmaster

کارگاه اصول مذاکرات با تجار کشورهای عربی برگزار شد

webmaster

حضور بزرگ ترین هیات تجاری ایران در قطر

webmaster

ارسال دیدگاه